MADDE 1- (1) Bu yönergenin amacı; Erciyes Üniversitesinde öğrenim gören engelli öğrencilerin, üniversite çalışanlarının ve kampüsle bağlantılı olan diğer tüm engelli bireylerin kampüsteki yaşamlarını kolaylaştırmak amacıyla kurulacak "ERÜ Engelsiz Kampus Birimi" nin kuruluş, işleyiş, çalışma, usul ve esaslarını düzenlemektir.
MADDE 2- (1) Bu yönerge, "ERÜ Engelsiz Kampus Birimi" nin görev ve faaliyet alanlarına ilişkin hükümleri kapsar.
MADDE 3- (1) Bu Yönerge, 01/07/2005 tarih ve 5378 sayılı "Özürlüler ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun"un 15'inci maddesi.
MADDE 4- Bu Yönergede geçen;
a) Engelli öğrenci: Doğuştan veya sonradan herhangi bir nedenle bedensel, zihinsel, ruhsal, duygusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeniyle toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşılama güçlükleri olan ve korunma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlerine ihtiyaç duyan Üniversitemiz öğrencisini,
b) Engelli Çalışanı: Engelli Üniversite personelini,
c) Kampüsle Bağlantılı Birey: Herhangi bir görev veya iş ile ilgili kampüste bulunan kişiyi,
ç) Üniversite: Erciyes Üniversitesini,
d) Rektör: Erciyes Üniversitesi Rektörünü,
e) Senato: Erciyes Üniversitesi Senatosunu,
f) ERÜ Engelsiz Kampus Birimi: Engellilerin akademik, idari, fiziksel, psikolojik, barınma ve sosyal alanlarla ilgili ihtiyaçlarını tespit eden ve bu ihtiyaçların karşılanması için yapılması gerekenleri belirleyen, planlayan ve uygulayan Rektörlüğe bağlı birimi,
g) ERÜ Engelsiz Kampus Birimi Temsilcileri: İlgili akademik birimlerin görevlendirilen temsilcileri,
ğ) Daire Başkanlıkları: Rektörlüğe bağlı faaliyet gösteren tüm Daire Başkanlıklarını,
h) ÖSYM: Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
i) Yürütme Kurulu: ERÜ Engelsiz Kampus Birimi Yürütme Kurulunu,
j) Koordinatör: Engelli öğrencilere ait iş ve işlemleri yürütmek üzere Rektör tarafından görevlendirilen akademik personeli ifade eder.
ERÜ Engelsiz Kampus Birimi, Yönetim Organları ve Görevleri
(2) Kurul üyeleri; Koordinatörün önerisiyle Rektörlük tarafından 3 yıl süre ile görevlendirilir. Görev süresi dolan üyeler tekrar görevlendirilebilirler.
(3) Yürütme Kurulu; Rektör Yardımcısının daveti üzerine salt çoğunlukla toplanır ve oy çokluğu ile karar alınır.
(4) Yürütme kurulunun toplantılarına gerekli durumlarda ilgili akademik ve idari birimlerden konu ile ilgili kişiler ve öğrenci temsilcileri davet
edilebilir.
(2) Koordinatör; birimde çalışacak akademik ve idari personelin görev dağılımlarını yapmakla yükümlüdür. Birimin çalışmalarından ilgili Rektör Yardımcısına karşı sorumludur. Görev süresi dolan koordinatör tekrar görevlendirilebilir.
a) Birim ve temsilcilerinin çalışmalarını koordine etmek,
b) İlgili Rektör Yardımcısının bulunmadığı durumlarda toplantılara başkanlık etmek,
c) Birimin çalışmaları ile ilgili alınan kararlan uygulamak,
ç) Birimin çalışma alanı ile ilgili belirlemiş olduğu gerçek ve tüzel kişilerle işbirliği esasların uygulanabilmesini sağlamak,
d) Birimin yıllık faaliyet raporunu ve bir sonraki yıla ait yıllık çalışma programını hazırlamak ve Yürütme Kurulunun görüşünü de aldıktan sonra Rektörlük onayı için birime sunmak.
(2) Temsilciler, birimlerindeki engelli bireyleri ve karşılaştıkları sorunlarını ERÜ Engelsiz Kampus Birimi'ne bildirmekle yükümlüdür.
(3) ERÜ Engelsiz Kampus Birimince alınan kararların birimlerde uygulanması, yapılan çalışmaların denetlenmesi ve birimdeki engelli kişilerin ihtiyaçlarının karşılanması için çalışır.
(4) Temsilciler her eğitim-öğretim dönemi başında olmak üzere yılda iki defa olağan, başkanın çağrısı ile de olağanüstü toplanarak birimin faaliyetleri, stratejik plan ve uygulamaları konusunda değerlendirmelerde bulunur.
a) İşitme engelli öğrencinin bulunduğu sınıflarda işitme cihazı kullanıp, kullanmamasına bakılmaksızın oturma düzeni plânlanırken, öğrencinin ders veren veya sunum yapan öğretim elemanım rahatlıkla görebileceği şekilde plânlanır,
b) İşitme engelli öğrenci bulunan sınıflarda ders veren veya sunum yapan öğretim elemanının yüzü sınıfa dönük olmalı,
c) Görme engelli öğrencilerin bilgisayar ortamında uygulamalı olarak görecekleri derslerdeki bilgisayarların sesli hale getirilmeli,
ç) Görme engelli öğrencilerin kişisel görüş ve tartışmalar hariç olmak üzere objektif konuların işlendiği dersleri ses kayıt cihazı ile kaydetmesine izin verilmesi,
d) Görme engelli öğrencilerin görsel materyallerden yararlanamayacakları için bu materyallerin kullanıldığı derslerle ilgili olarak materyaller hakkında sözlü betimleme yapılarak görme engelli öğrencinin materyali kavraması sağlanır,
e) Görme engelli öğrencilere dersi takip edebilmeleri için. ilgili ders materyalleri (kitap, dergi, test, sunum v.b.) bilgisayarlarında sesli olarak dinleyebilecekleri formatlarda (MS Word, Mp3 v.b.) ders öncesinde öğrencilere verilmesi,
f) Bedensel engelli öğrencilerin bulundukları sınıfların dersleri ve sınavları mimari olarak en uygun olan katlarda düzenlenmesinin sağlanması,
g) Engelli öğrencilerin bulunduğu sınıflarda ders veren veya sunum yapan öğretim elemanı, ders ile ilgili olarak hazırlayacağı slayt, sunum, sinevizyon, tepegöz v.s. dokümanları öğrencilerin engel durumlarını dikkate alarak hazırlaması,
Madde (1) Engellilik durumu ve derecesi sağlık raporu ile belgelendirilmiş olan engelli öğrenci, bu yönergenin ders almaya ilişkin hükümlerine uymakla yükümlüdür. Ancak engelli olması nedeniyle öğrencinin, herhangi bir dersin gereklerini yerine getirmekte güçlük çekmesi durumunda, danışmanının ve ders veren öğretim elemanının onayıyla söz konusu güçlüklerin giderilmesine ilişkin değişiklikler, uyarlamalar ve düzenlemeler yapılarak öğrencinin dersi alması sağlanır. Öğrencinin dersin gereklerini yapılan düzenlemelere rağmen yerine getirmemesi halinde, ilgili bîrim yönetim kurulu kararı ile varsa o derse eşdeğer olan bir başka ders alır, eşdeğer ders yoksa muaf sayılır ve (M) notu verilir.
(2) Üniversiteye kayıtlı engelli öğrenci, bu yönergede belirtilen sınavlara girmek zorundadır, ancak öğrencinin performansının en iyi şekilde değerlendirilebilmesi için, dersi veren öğretim elemanının onayı ile sınav yeri, süresi, biçimi değiştirilip öğrenciye uygun hale getirilir. Sınavda kullanılacak özel alfabe, bilgisayar, büyüteç gibi ek gereçler, okumaya ve yazmaya yardımcı kişi veya araçlar sağlanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM